Skip to main content

Eenhoorn maiden trip

Na het toevoegen van tijdelijke lood balast heeft Eenhoorn de eerste ronde kunnen varen. Dit bericht geeft meer informatie over de balast van Eenhoorn en de proefvaart.

Nu het roer werkt en de basis van de elektronica aan boord is aangebracht kan Eenhoorn zijn eerste ronde varen. Om te voorkomen dat water eenvoudig in de romp kan komen wordt het dek aan de romp gemaakt met tape. De romp zelf is veel te licht om zo maar in het water te leggen. Daarom wordt er eerst een ruime hoeveelheid lood aangebracht voordat de romp in de vijver wordt gelegd. De ballast is nu nog gemaakt uit stroken daklood die met een blikschaar zijn geknipt.

Het proces van het ballasten koste wat tijd maar het is nuttig geweest. Uiteindelijk is een gegoten ballast erg handig. Geen noodzaak uiteraard, maar het gaat wel nog een klein beetje het zwaartepunt verlagen het wordt eenvoudiger hanteerbaar. Ook is het dan niet nodig altijd opnieuw de puzzel voor het ballasten te maken. Onderstaand overzicht geeft een idee van de uiteindelijke ballast in Eenhoorn. De loodaccu is hier niet in meegenomen.

De compartimenten zijn de ruimtes tussen twee spanten.

Compartiment

Praktijktest [gram]

1 996
2 1826
3 2323
4 332
5 1825
6 332
7 2654
8 0
9 166
10 498
11 498
Totaal [gram] 11450

Let op!
Lood is giftig. Daarom heb ik tijdens het verwerken handschoenen aangehad om contact met de huid te voorkomen.

Conclusie is dat de zender, de ontvanger, het roer en de motor regelaar prima werken, alleen de vaartregelaar veroorzaakt nogal wat geluid dat als storend ervaren kan worden. Een andere vaartregelaar kan dit euvel voorkomen.

Uiteindelijk laat de video het eindresultaat zien!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *